onsdag 4 mars 2009

Gaspedalen på 34dd Rabalder

Nu måste vi börja med den mentala träningen inför W2S och G/R.
Storseglets form och stabilitet skapar farten med aktivt trim, de gäller att man inte släpper fokus och följer med när rorsman börjar svänga med rodret för mycket, UK kolfiber stor har en härlig form stabillitet, det gäller att skapa twisten och hänga med med på vind skifften för god ballans.

Brant med spinnaker då får man jobba hela tiden och spilla i tid.
När man har kontroll och samspelet fungerar mellan rorsman och storsegel trimmaren, då går det fort
Efter 30 års flitigt kappseglande så kan man konstatera att det inte skiljer sig nämnvärt mellan olika båtar, RJ-85 Cumulus och nu Dehler 34DD

Farten kommer framifrån förseglet, jobba och håll ballansen med storsegel trimmet, teamwork.
Det blir mera jobb med en båt som har större storsegel.
33/m2 räcker mer än väl.
mera träning på gymet under vintern!

2 kommentarer:

  1. Skepparen föregår med bra exempel genom att träna på gym fyra gånger per vecka.

    Gastarna önskar individuella träningsprogram som matchar de uppgifter som respektive gast har på Rabalder.

    Vi får inte glömma den mentala biten. Älska kyla, vattensprut, hunger, smärta och sömnbrist.

    Ser fram mot två nätter på railen.....

    SvaraRadera
  2. Så talar en sann besättningsman på rabalder.
    Jag glömde nämna omega3 kappslarna!

    Detta tillsammans ger nog åtskilliga % på Lys talet?

    SvaraRadera